Hur man använder en kompressor och hur den fungerar

Hur använder man en kompressor?

En kompressor hittas i garage eller verkstäder hos endast de mest hängivna hantverkarna och mekanikerna, men med ett brett utbud av mindre kompressorer som nu finns, är de inte längre verktyg endast för proffs. De kan driva många luftdrivna (pneumatiska) verktyg som används för många applikationer.

Så här fungerar en kompressor

Kompressorer arbetar genom att lagra komprimerad luft i en ståltank och släppa den på ett kontrollerat sätt för att manövrera olika verktygsfästen, från skruvnycklar till slip- och sliputrustning till luftspikare till målarverktyg. En elektrisk motor på kompressorenheten pumpar luft in i en lagringstank under tryck och håller den tillräckligt högt för att driva verktygen som ansluter till tanken via luftslangar. Vid normal verktygsdrift kommer kompressorns motor att sparka in och stängas av automatiskt när lufttrycket fluktuerar i tanken. När du till exempel använder en färgspruta kommer du att höra den elektriska motorn sparka in när luften i tanken sjunker och den stängs av varje gång tanktrycket når sin inställda gräns.

Fördelen med att använda pneumatiska verktyg är att du inte behöver en hel samling verktyg, alla med sin egen motor. Istället kan en enda motordriven luftkompressor driva en hel samling relativt billiga redskap. Pneumatiska verktyg kan också generera mer kraft än många handhållna elektriska verktyg.

Luftkompressorer säljs av många tillverkare, inklusive Craftsman, Porter Cable, Bostitch, DeWalt, Stanley och Makita. Mekaniskt använder luftkompressorer en av flera designstilar – vissa med kolvar i fordonsstil som kräver olja för att de ska fungera korrekt. Dessa kolvformade kompressorer brukar vara modeller med högre effekt som används för att använda större verktyg. För mer blygsamma jobb finns membrankompressorer tillgängliga; de använder ingen olja, men skapar en tätning med ett gummimembran. De oljefria membrankompressorerna har blivit mycket populära bland husägare och är användbara för manövrering av luftspikare, färgsprutor och annan mindre utrustning.

Här är några grundläggande instruktioner för användning av luftkompressorer, som är gemensamma för alla modeller.

Steg 1: Anslut kompressorn

Placera kompressorn på ett fast, platt arbetsområde. Se till att strömbrytaren är avstängd. Anslut strömsladden till ett jordat eluttag.

Steg 2: Kontrollera oljan

Om din kompressor är av kolvtyp, se till att det finns tillräckligt med olja i vevhuset. Kontrollera oljenivån genom att kika in i siktmätaren längst ner på kompressormotorn. Avlägsna eventuellt oljepåfyllningslocket och tillsätt kompressorolja så att nivån uppnås till full markering på mätaren. Kontrollera oljenivån efter varje användning.

Steg 3: Fyll lufttanken

Se till att avtappningsventilen är stängd längst ner på lufttanken genom att dra åt den med en skiftnyckel medurs. Slå på strömbrytaren och låt kompressorn gå några minuter. Kontrollera den inbyggda luftmätaren och se till att kompressorn stängs av automatiskt när lufttrycket når 100 till 115 PSI. Tankens tryckförmåga varierar beroende på modell.

Steg 4: Justera luftreglerventilen

Justera luftreglerventilen så att den matchar det maximalt tillåtna lufttrycket på det luftverktyg som du använder. Gör detta genom att vrida luftventilen i endera riktningen tills lufttrycksmätaren avläser rätt lufttryck för verktyget.

Steg 5: Anslut luftslang

Anslut en luftslang till kompressorn och se till att längden är tillräcklig för att nå arbetsområdet. Vik in den gängade änden av luftslangen med två lager Teflon-tejp och trä sedan slangen på kompressorbeslaget (placerat nära lufttrycksmätaren). Dra åt den medurs med en justerbar skiftnyckel. Vissa kompressorer kan ha snabbkopplingsslangkopplingar för att ansluta till lufttanken.

Steg 6: Anslut det pneumatiska verktyget

Anslut ditt luftdrivna verktyg till den andra änden av luftslangen med hjälp av snabbkopplingen. Dra tillbaka den fjäderbelastade kragen på slangen och tryck den ordentligt på luftintaget på verktyget. Släpp kragen för att säkra anslutningen. För att koppla bort verktyget drar du tillbaka kragen medan du drar verktyget från luftslangen.

Steg 7: Töm fukt efter användning

Töm fukten från lufttanken med jämna mellanrum (se rekommendationerna i din bruksanvisning) genom att lossa och ta bort avtappningsventilen längst ner på tanken med en justerbar skiftnyckel moturs. När allt vatten har tömts ut ur tanken, byt ut dräneringsventilen och dra åt den medurs.

Hur fungerar en kompressor?

Det är lätt att tänka på luftkompressorer som ett verktyg som är mycket vanligt, men saker var inte så tidigare. Faktum är inte så länge sedan att en kompressor inte är något du skulle ha hittat i en verkstad eller fabrik.

Istället drivs verktyg som används i butiken av en central källa som överför strömmen på olika sätt beroende på verktyget. Vanligtvis var det genom ett system av hjul, remmar eller drivaxlar. Det var ett stort mekaniskt system som var alltför skrymmande och alldeles för dyrt, och därför endast tillgängligt för proffs.

Numera stöter vi på luftkompressorer nästan överallt. De är vanliga platser på bensinstationer där vi vanligtvis använder dem för att blåsa upp däck. De finns i fabriker, verkstäder, även din lokala mekaniker kommer att använda ett sådant verktyg.

Elverktyg som slipmaskiner, häftapparater, spikpistoler, sprutpistoler, borrar, slagskiftnycklar och många andra drivs också av dem. Du kan också köpa en till dig själv online, i din lokala hårdvaruaffär.

Naturligtvis är den största fördelen med kompressorer jämfört med en centraliserad strömkälla deras lilla storlek och det faktum att de inte behöver en massiv motor. De är också tystare, mer hållbara och vissa av dem är mycket bärbara. Men jag går långt före mig själv eftersom du är här för att ta reda på hur luftkompressorer fungerar. Nu kör vi!

Grundläggande kolvfunktion

Luftkompressorer fungerar baserat på en mycket enkel princip. När luften komprimeras minskar volymen medan trycket ökar.

Det vanligaste sättet att uppnå detta är med hjälp av en fram- och återgående kolv. Det finns kompressorer som använder roterande pumphjul för att skapa lufttryck, men jag kommer att diskutera de olika typerna i en separat artikel. De som är byggda kring en fram- och återgående kolv är vanligare, och om du känner till hur förbränningsmotorer fungerar kommer du att veta att kolvkompressorer fungerar på liknande sätt.

Varje fram- och återgående kolvkompressor har vevaxel, vevstång, kolv, cylinder och ventilhuvud. För att hela mekanismen ska fungera behöver du ström. Luftkompressorer drivs vanligtvis av el eller gas beroende på modell. De flesta kompressorer har också en tank som är där för att lagra tryckluft i syfte att hålla lufttrycket inom ett bestämt intervall samtidigt som man driver olika luftdrivna verktyg. Men, låt oss komma tillbaka till mekaniken i den (jag använde en bild av en flytande kolvpump för att förklara detta, men med luft fungerar det i princip samma)

På toppen av varje kompressorcylinder finns ett ventilhuvud som innehåller både inlopps- och utloppsventilen som i grunden är metallflikar. Dessa öppnas och stängs och är placerade ovanpå ventilplattan. När kolven rör sig ner i cylindern i utrymmet ovanför kolven skapas ett vakuum.

Här är den smarta biten. Skillnaden i tryck på insidan av cylindern till utsidan gör att atmosfärstrycket öppnar inloppsventilen. Luften kommer sedan in i området där vakuumet brukade vara och komprimeras av kolven som nu går upp. Inloppsventilen stängs och utloppsventilen öppnas. Tryckluften lagras inne i tanken och ökar därmed trycket.

Dubbel kolv

Det finns variationer i detta tillvägagångssätt men grundprincipen är densamma. Kompressorer med dubbla kolvar är också mycket vanliga och de fungerar på samma sätt som deras motsvarigheter med en kolv. Den enda verkliga skillnaden är att det finns två slag per varv och inte en. Den vanligaste variationen av en kompressor med två kolvar är tvåstegskompressorn som använder en kolv för att pumpa luft in i en andra cylinder som skapar större tryck.

För att hålla trycket inom önskade gränser och för att förhindra att tanken exploderar har varje luftkompressor en brytare som sänker strömmen till motorn när trycket inuti tanken har nått gränsen (som vanligtvis är cirka 125 PSI). För att kalibrera trycket beroende på elverktyget som är anslutet till kompressorn finns det en regulator och mätare före och efter regulatorn.

Dessa mäter trycket inuti tanken respektive luftledningen. Om tryckomkopplaren inte stängs av finns det en säkerhetsventil samt en avlastningsventil som finns för att minska trycket inuti tanken när kompressorn inte används.

Smörjning

En annan viktig sak du bör veta om luftkompressorer är hur de smörjs. Du kommer att stöta på termer som ”oljefri pump” eller ”oljesmord”. Oljesmorda pumpar har ett oljebad som smörjer lager och väggar på insidan av cylindern. Luften och oljan hålls åtskilda med hjälp av kolvringarna, men de är inte idiotsäkra så det blir viss blandning av luft och olja som kan vara problematisk.

Å ena sidan måste elverktyg ändå smörjas så att det inte skadas att ha en del av oljan i luftströmmen, men om du använder luftdrivna verktyg i träbearbetning eller målning kommer du att förstöra ytan. Oljefria pumpar har permanent smorda lager istället för ett oljebad, och de kräver inte samma typ av underhåll som oljesmorda pumpar gör.